torsdag den 5. januar 2012

Garnrester og DIY

Hvis du som jeg hækler, så ligger du sikkert også inde med en del garnrester. Mange bruger dem blandt andet til at lave oldemorfirkanter til slumretæpper. Jeg bruger dem fx til gæstehåndklæder og karklude. Jeg har lavet en lille DIY på et mønster, som er et godt tv-mønster, altså hvor man næsten ikke kan lave fejl, når man først er kommet igang! Det er også et super godt begyndermønster, da det kun består af fastmasker og luftmasker. Jeg er igang med et nyt gæstehåndklæde i dette mønster, hvor jeg skifter farve efter to rækker, men det er jo helt op til en selv, hvad man synes ser godt ud :-)


Det er min første DIY, så here goes:

Start med at slå et ulige antal masker op, alt efter den ønskede bredde på håndklædet/karkluden. Jeg har her slået 11 masker op.



Jeg bruger en teknik til den første række, som jeg engang så på nettet et sted. Dette gør, at starten bliver pænere. Du skal hækle i de masker, som er bag på arbejdet. Her har jeg drejet rækken med luftmasker, så du bedre kan se dem:


Start med en fastmaske i den maske, som ligger efter den sidste luftmaske.


 Hækl nu rækken hen på denne måde, i alt 10 fastmasker, og slut af med en luftmaske.


Vend og stik i 2. maske fra nålen. Hækl 1 fastmaske, 1 luftmaske, spring næste fastmaske over. Gentag dette rækken ud.



Når du kommer til sidste fastmaske og skal skifte farve, tager du tråden igennem som vanligt i næste maske, men tager så den nye farve igennem begge løkker. Lav en luftmaske. Det ser således ud:



Så fortsætter du bare med mønstret på denne måde.


Jeg synes det er pænt, når man slutter arbejdet af med at hækle rundt med fastmasker i kanterne, så de bliver ensartede.
Håber min lille DIY er til at forstå.

Go' hækling! :-)

1 kommentar:

Kell Aa Kamsgaard sagde ...

Hej Karen
Har kørt en printtest - det virker som det skal!
Flot on instruktiv blog du har fået sat sammen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...