torsdag den 23. februar 2012

Lys-doily a la Hooked!

Jeg har tidligere skrevet og Hooked-garnet og vil da også lige vise, hvad jeg har lavet med det.
Jeg så på et tidspunkt et billede på nettet (kan ikke huske hvor desværre), hvor der var startet på en doily omkring en lysledning! Sådan én måtte jeg da selvfølgelig lave, så jeg fik indkøbt to nøgler Hooked (der går dog så kun ét nøgle til), fandt en egnet lysledning til formålet i Harald Nyborg og lavede den på en aften :-)
Den er 100 cm i diameter.
Jeg er vildt glad for den, synes den er så hyggelig og den lyser faktisk pænt meget op i et mørkt hjørne af stuen.
Egentlig skulle den være en december-ting, men den ligger der endnu.... så mon ikke den godt kan være helårs?!? Hvad synes du?? :-)



4 kommentarer:

Unknown sagde ...

en supergod ide - den ville jeg gerne gøre efter,- men hvad er det helt nøjagtig du kalder lysledning ?

Karen sagde ...

Hej Lilian!
Jeg er rigtig glad for, at du kan bruge idéen også :-)

Det er sådan en lysledning, som man bruger i december til at hænge på buske/træer. Den kan også bruges indenfor, men jeg ser dem mest udenfor. Den er ret tyk - som en tommelfinger og den er ret bøjelig. Nogle bruger dem også til at forme figurer og bogstaver med. Giver det mening? Det er lidt svært at forklare :-D

En veninde jeg har ville også gerne have sådan en lys-doily, men da jeg var i Harald Nyborg efter jul havde de allerede fjernet alt deres udendørs lyspynt. Måske der er steder på nettet, hvor man kan købe dem? Der er jo desværre ret lang tid til november/december, hvor de får dem igen!

Mange hilsner

Karen

Anonym sagde ...

Hej Karen
Der er lysledninger i Harald Nyborg nu :-)
Har du en opskrift på doily'en?
Er lysledningen hæklet med ind i under processen?

Kh og tak for inspirationen
Charlotte

Karen sagde ...

Hej Charlotte

Jeg er glad for at kunne have inspireret dig :-)

Nej, jeg har desværre ikke nogen opskrift, jeg prøvede mig frem... Men, så vidt jeg lige kan tælle på den, så er jeg startet med en luftmaskering og har taget 6 fastmasker ned i denne. Det er nok bedre med en magisk ring, som jeg bruger altid nu i hæklingen ;-)

1. omg: 2 fm i hver m.
2. omg: 2 fm i første m, 1 fm i næste og gentag sådan omg rundt.
3. omg: 2 fm i første m, 1 fm, 1 fm og gentag sådan omg rundt.
4. omg: 2 fm i første m, 1 fm, 1 fm, 1 fm og gentag sådan omg rundt.

Og fortsæt med at tage sådan ud indtil du synes den har den rigtige størrelse - eller garnet slipper op! Jeg har valgt at lave tunger på mig ved at lave stangmasker ned i hver 4. fastmaske.

Lysledningen tog jeg med i hæklingen i 2. omg. Jeg lagde den oven på maskerne og hæklede så omkring den.

Håber du får held med den :-)

Kh
Karen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...